Tips Mudah Nak Lumatkan Cili Tumbuk


Cara mudah dan petua yang berkesan untuk nak lumatkan cili tumbuk... 

Ada dua jenis cili yang biasa kita tumbuk... 

 


Petua untuk cili kering, 

Iaitu rebus cili hingga lembut untuk mudah lumat ketika menumbuk... 

tapi jarang yang tumbuk cili keringkan... sebab dah biasa kisar aje...

Tapi kalau nak guna sikit aje.. sama je petuanya...

Sumber: google images

 

Petua untuk cili padi:

Cili padi kadang-kadang susah nak lumat kan...

Petuanya, ketika membeli cili tengok jenis cili padi... 

Cili padi yang berwarna hijau pekat kehitaman, ialah hijau muda yang mudah ditumbuk berbanding cili padi yang warna hijau cerah...

 

Cara mudah nak lumatkan ketika menumbuk... 

Rendamkan cili dalam air sejuk atau masukkan cili dalam bekas yang berisi air dan tabur sedikit garam... jangan banyak-banyak nanti jadi cili jeruk plak.., dan sejukkan semalaman... insha Allah, cili lebih mudah ditumbuk dan mudah lumat...

 

Cubalah... petua ni spontan aje aku cuba, takde ciplak dari mana-mana...

Sebab aku biasa tumbuk cili nak buat sambal taun kan... maka cara ni memudahkan aku untuk tumbuk cili dengan cepat...

KALENDAR ALAF 21
KATEGORI BUKU
Sebarang pertanyaan/jemputan, sila emelkan ke [email protected]